När det kommer till modeindustrin har det länge debatterats om dess osunda syn på kvinnokroppen och det senaste som rört upp diskussionerna är modeskaparen Karen Millens skyltdocka – den är nämligen så smal att både nyckelben och revben sticker ut.
Att handla kläder på nätet blir allt vanligare, både på grund av bekvämligheten med att få sina plagg hemlevererade men också på grund av att allt fler känner sig obekväma att pröva kläder i butik på grund av mode industrins smalhets. Till exempel har det i USA skapats stor debatt efter att en Twitteranvändare lagt upp en bild på en supersmal skyltdocka hos modeskaparen Karen Millen vars nyckel- och revben är så pass markerade att de sticker fram och tydligt betonas. Twitteranvändaren skriver bland annat dockan är en så kallad TW:ED, eller Trigger warning: eating disorder, vilket betyder att dockan rent faktiskt kan vålla till ätstörningar (Källa). Men detta är inte första gången som smalhetsens osunda ideal främjat till debatt – i Sverige upprördes vi senast av den svenska sajten ”Miss Skinny” där det uppgavs att man endast och enbart skulle sälja kläder i “size zero”.
PR-bluff
När reklam för den nya shoppingsajten ”Miss Skinny” med sloganen ”Do You Fit In?” började dyka upp i medierna 2013 blev reaktionerna starka och sajten fick flertalet upprörda kommentarer på sin Facebook-sida. Men alla kunde snart lugnt andas ut – hela webbsajten, reklamen och sajtens budskap var ett PR-trick, av helt motsatt agenda. Det var nämligen Riksföreningen mot ätstörningar Frisk & Fri som stod bakom den kontroversiella sajten, och inte för att främja ätstörningar, snarare tvärt om. Enligt ett uttalande av Frisk & Fri så var sajtens syfte att faktiskt uppmärksamma åt vilket håll utvecklingen går när man talar om skönhet, ideal och storlek – genom att belysa modebranschens egen retorik (Källa). Nu möts man istället av organisationen Frisk & Fris budskap, kampanjfilm mot osunda ideal och kontaktuppgifter när man går in på ”Miss Skinny”.
Även Disney har kritiserats
En annan aktör som kritiserats för att främja ohälsosamma ideal är Disney med bakgrund av dennes nya film “Berättelsen om Askungen” där Askungen har så smal midja att den ser photoshopad ut – vilket Disney förnekar och menar istället att skådespelerskan har en korsett som får henne att bli så smal, men frågan är om det är ett bra försvar? Bedöm själv genom att se trailern här: https://www.youtube.com/watch?v=Rp26If-cBP4
Kom ihåg:
- Alla är vi olika
- Storleken i kläder spelar ingen roll
- Du är vacker oavsett