Startat företag och ska hålla en reakampanj? Då finns det en hel del saker du ska ha koll på för att din kampanj och reklam inte ska anses som missvisande – vissa affärsmetoder är nämligen inte okej enligt marknadsföringslagen.
Visst finns det fördelar med att rensa ut på sitt lager för att göra plats för nya produkter. Men det gäller att du gör detta på ett korrekt vis för annars riskerar du att missleda dina kunder och senare hamna i trubbel med marknadsföringslagen. Anledningen till detta är för att vissa metoder helt enkelt inte är tillåtet för att sälja varor. I Göteborgs posten skriver man bland annat hur ett exempel på otillåten marknadsföring är när man som företag skriver ”lagerrensning” och har ett tidtagarur som räknar nedåt – men som så fort det kommer till noll börjar räkna om tiden igen. Dessutom, skriver man, så är det inte ens tillåtet att använda det här begreppet när man ska rea ut produkter. I stället ska man ha ord som: slutförsäljning, utförsäljning eller ett annat passande uttryck som med motsvarande innebörd då det handlar om att sälja ut en viss vara eller lagerdel under en viss begränsad tid. Plus att priset måste vara väsentligt lägre än de normala priserna för motsvarande produkter. Att alla följer detta är dock inte en självklarhet.
”- Det här är en växande trend och vi vill stoppa den. Vi hoppas få till ett förbud kopplat till ett vite” säger Daniel Gustafsson som är jurist hos Konsumentverket till Göteborgs posten.
Gör reakampanjen i enlighet med lagen
För att inte anses som missvisande i sin reakampanj är det viktigt att som företagare följa riktlinjerna för hur en sådan ska gå till. Du får till exempel inte använda dig av hänvisningar till ett ordinariepris som är missvisande på så vis att reapriset känns lägre än vad det är vilket det kan vara om man använder ett för gammalt ordinariepris. Du får heller inte låtsats att kampanjen är tidsbegränsad om den inte är det, låtsas att allt ska bort om du planerar att stressa köparen till att köpa innan det tar slut ifall du planerat att beställa in fler produkter av samma vara och så vidare. Kolla upp i lagboken eller kontakta en jurist när du känner dig osäker på vad som gäller.